Zdrowie i rehabilitacja
2025-04-10

Komunikacja to prawo, nie przywilej. Fundacja Jim apeluje o systemowe wsparcie dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi

Plakat. Po prawej znajduje się kobieta, trzyma w dłoniach kartkę z napisem

Czy można żyć bez możliwości powiedzenia: „jestem głodny”, „to mnie boli”, „kocham cię”? Dla tysięcy osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymiw Polsce to codzienność. Fundacja Jim rozpoczyna kampanię społeczną, której celem jest podkreślenie,że komunikacjatofundamentalne prawo człowieka, a zapewnienie powszechnego dostępu do narzędzi komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC)to priorytet w znoszeniu barier.

  • Komunikacja to nie przywilej, to prawo każdego człowieka. Apelujemy o realne wsparcie systemowe w obszarze komunikacji wspomagającej i alternatywnej. W Polsce wciąż zbyt wiele osób nie ma dostępu do odpowiednich narzędzi, terapii i informacji. Procedury są zbyt skomplikowane, finansowanie zbyt ograniczone, a szkoły i instytucje – często nieprzygotowane – podkreśla Tomasz Michałowicz, Prezes Fundacji Jim.

Dlaczego to jest ważne?

AAC (Augmentative and Alternative Communication) to narzędzia dające głos osobom, które nie mogą mówić. Bez nich pozostają niezauważone – także w systemie ochrony zdrowia, edukacji czy w przestrzeni społecznej. Fundacja Jimapeluje o poprawę ich sytuacji.

- Dając dostęp do narzędzi AAC pozwalamy użytkownikom na komunikację na własnych warunkach, a brak komunikacji to często wykluczenie z wartościowej edukacji, uczestnictwa w życiu społeczności. AAC stanowi zatem szansę na budowanie relacji z innymi, zwiększenie niezależności i uzyskanie większej kontroli nad własnym życiem – mówi Paulina Rutka, Prezeska Fundacji GenerAACja - partnera kampanii.   

W ramach kampanii Fundacja Jim organizuje:

  • społeczną zbiórkę podpisów pod petycją do Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia o większe dofinansowanie do narzędzi AAC,
  • działania edukacyjne online i offline, zwiększające świadomość społeczną,
  • bezpłatny webinar z prof. Vicky Slonims, dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, na temat: Jakie czynniki warto wziąć pod uwagę przy wyborze strategii AAC dla osób autystycznych? (10 kwietnia, godz. 17:00-18:00, w formie on-line).

Kampania ma na celu nie tylko zwrócenie uwagi na problemy osób, korzystających z komunikacji wspomagającej i alternatywnej, ale także zwiększenie empatii i zaangażowania społecznego. To krok w stronę bardziej równego i włączającego społeczeństwa.


Dołącz do kampanii. Podpisz apel.

Więcej informacji: jim.org/apel-aac

Każdy głos ma znaczenie.


PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
„Nie gadaj, tylko się zbadaj!” – PZU zachęca do profilaktyki onkologicznej
PZU rusza z kampanią prewencyjną poświęconą profilaktyce onkologicznej, by zachęcić Polaków do zadbania o to co w życiu najważniejsze, czyli o zdrowie swoje i najbliższych. PZU przekaże także kilka tysięcy zaproszeń na Roczny Bilans Zdrowia, czyli stacjonarne konsultacje z lekarzem internistą, odbywające się w wybranych placówkach medycznych PZU Zdrowie. Patronat honorowy nad inicjatywą objęła Minister Zdrowia Izabela Leszczyna oraz Narodowy Instytut Onkologii. 
WIĘCEJ..
Prof. Łukasz Okruszek, szczupły młody mężczyzna z białej koszuli i z zarostem.
Samotność przewlekła
Pod hasłem epidemia samotności internet sugeruje alarmistyczne artykuły: „Epidemia samotności zabija”, „najgroźniejsza epidemia współczesności”, „Eksperci biją na alarm”. Ile wspólnego ten fatalizm ma z rzeczywistością – wyjaśnia prof. Łukasz Okruszek, kierownik Pracowni Neuronauki Społecznej Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
WIĘCEJ..
Joanna Jurek, szczupła kobieta ubrana w czarną sukienkę.
Od nanocząstek do postbiotyków
Jako nastolatka pracowała z sukcesami nad wykorzystaniem nanotechnologii w optymalizacji leczenia raka. Dziś chce pomagać Polakom w dostosowywaniu nawyków żywieniowych do poprawy zdrowia i zwiększenia witalności na co dzień.
WIĘCEJ..
Nasi Partnerzy