Dostępność
2024-06-19

Strefa Czystego Transportu. Co z osobami z niepełnosprawnością?

samochód zaparkowany na kopercie

Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transport (SCT) to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Spod tych rygorów wyjęte są m.in. pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością.

Od kiedy pojawiły się pierwsze doniesienia dotycząca utworzenia Strefy, osoby z niepełnosprawnością i ich opiekunowie wskazywali na to, że mogą one poważnie utrudnić im życie – choćby dlatego, że jako osoby z niskimi dochodami jeżdżą często starymi samochodami, a w ich wypadku rezygnacja z auta jest niemożliwa. Mówiły o tym zarówno dorosłe osoby na wózkach, jak i opiekunowie dzieci ze specjalnymi potrzebami, z którymi trzeba często jeździć na terapie i zajęcia.

Kto nie wiedzie?

SCT Obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Na tym obszarze ograniczony zostanie wjazd pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin. Dzięki temu w mieście spadnie ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawi się stan zdrowia jego mieszkańców. Ograniczony zostanie wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4.

Do strefy mogą wjechać wszystkie pojazdy, niezależnie od rodzaju napędu, czyli także benzynowe, diesle, hybrydy, czy z instalacjami LPG, pod warunkiem spełniania określonej normy emisji spalin silnika.  Od tych rygorów przewidziane są wyjątki, m.in. dla pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością.

Karta parkingowa pomoże

Jak informuje nas Jakub Dybalski, Rzecznik prasowy Zarzadu Dróg Miejskich, zgodnie z ustawą, a także uchwałą rady miasta wprowadzającą SCT, wyłączenie spod zakazu wjazdu do strefy mają pojazdy do przewozu osób z niepełnosprawnością oznaczone tablicą z ideogramem osoby na wózku, oraz pojazdy wskazane przez osoby posługujące się kartą parkingową. Według przepisów jedna osoba wskazuje jeden pojazd (nie musi do niej należeć). Może go zmienić – z chwilą zgłoszenia nowego, poprzedni pojazd traci możliwość wjazdu do SCT.  Wskazywać pojazdy też opiekunowie osób z niepełnosprawnością posiadających karty parkingowe.

Możliwość korzystania z wyłączenia dla posiadaczy karty parkingowej, nie jest uzależniona od miejsca zamieszkania i dotyczy także osób spoza Warszawy.  

- By osoba z niepełnosprawnością uzyskała wyłączenie spod obostrzeń strefy, musi przedstawić kartę parkingową i wskazać numer rejestracyjny pojazdu, który ma zostać objęty wyłączeniem. Najprościej można to zrobić przez internet, np. na stronie Sprawdź, czy wjedziesz – to panel, do którego kierują wszystkie miejskie strony z informacjami o SCT. Zajmuje to kilka minut. Można to też zrobić w punkcie informacyjnym na Chmielnej 124 (wejście od Żelaznej), czynnym od poniedziałku do piątku od 8:00 do 20:00 – tłumaczy Jakub Dybalski. 


PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Scena Dobry Wzór 2024 i tłum ludzi.
Dobry Wzór 2024: znamy laureatów konkursu
Instytut Wzornictwa Przemysłowego już po raz 31. wybrał najlepiej zaprojektowane produkty i usługi na polskim rynku. Jurorzy oceniali produkty zgłoszone w 23 kategoriach i podkategoriach. Łącznie jury konkursu przyznało 19 nagród, które trafiły do zdobywców godła Dobry Wzór oraz do laureatów nagród specjalnych.
WIĘCEJ..
Od zawsze było to miejsce zmiany
Historia komfortki w Wielkiej Brytanii jest długa, skomplikowana i wielowątkowa. Traktuje o połączonych siłach wobec słusznej sprawy. Mówi o pasji, ciężkiej pracy i determinacji. Trudno opowiedzieć ją bez szeregu nazwisk, nazw, organizacji i dat. Jeszcze trudniej ułożyć chronologicznie. Wiele działo się tu równolegle, niezależnie, czasem nawet bez wiedzy wszystkich zainteresowanych stron, a jednak zakończyło się sukcesem.
WIĘCEJ..
fot. Archiwum firmy EnSafe.One
Polska myśl technologiczna zmienia świat
Właściciele i pracownicy firmy EnSafe.One z Zabierzowa pod Krakowem wraz z zespołem złożonym ze specjalistów ds. dostępności, naukowców, architektów, strażaków i inżynierów, z których wielu to osoby z niepełnosprawnością, opracowują propozycję polskich standardów i prototyp modułowej komfortki, nazwanej Komfortką Plus.
WIĘCEJ..
Nasi Partnerzy